Afzondering 2.0
door beeld Nepco/ tekst Kat Kreeberg
Overal zie je anti-coronaschermen bij de kassa’s van winkels en balies. Het is een effectief middel om klanten en medewerkers te beschermen.
Gelukkig kun je hierbij spraakafzien. Helaas valt er wel veel stemgeluid door weg waardoor je mist wat je anders wel zou kunnen verstaan.
Eén van mijn tips is om gebruik te maken van soloapparatuur en/of een spraak-naar-tekst-app. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan, omdat de signalen snel kunnen blokkeren.
Zo vertelt Sylvia uit Amsterdam Noord:
“Ik heb afgelopen vrijdag de spraak-naar-tekst-app Live Transcriptie gebruikt bij de bakker. Ik heb de verkoopster uitgelegd, hoe lastig de afstand tussen haar en mij was en dat ik daarom de app gebruikte. De afstand tussen haar en mij was ongeveer 35cm. Het perplex-scherm stond hier tussen. Helaas blokkeerde het scherm het signaal van de app. Gelukkig konden we elkaar met enige moeite verstaan en de opdracht was simpel: BETALEN”.
Het zou fijn zijn als mensen met gehoorverlies ook in winkels gebruik kunnen maken van ringleiding, bijvoorbeeld zoals bij de OV Servicewinkels en informatiepunten op het station van de NS.
door Marja de Kinderen, Slechthorend Amsterdam