Filteren

Wis alle filters

Op onderwerp

Op medium

tekst

Schoolexamen

Dinsdagavond, 19.00

De premier is op de televisie. Zijn derde persconferentie alweer in korte tijd. Ik wacht gespannen af. Mogen we nu de examens af gaan nemen voor onze leerlingen? We hebben ze al twee keer uitgesteld. Nog een keer uitstel, dat trekken ze niet. Hoe kun je nu drie, vier keer opnieuw leren? Dan weet je het wel toch, denk je? En dan op het examen erachter komen dat het toch is weggezakt. Ik moet er niet aan denken. Maar ik heb ook onze docenten in mijn hoofd. Sommigen zijn al wat ouder, sommigen zijn kwetsbaar omdat ze net hersteld zijn van een andere nare ziekte of weer moeten starten na bevallingsverlof.

En wanneer kan het wel gezond, de examens afnemen? We zijn een grote school. Bijna 400 leerlingen doen examen. En dat in één gebouw. Die kids voelen zich onoverwinnelijk. Wat nou 1,5 meter? Die gaan echt niet van elkaar afblijven.

En ja hoor. De scholen mogen nog steeds niet open. Samenscholing van meer dan drie is uitgesloten. Rutte zegt niets over de examens. Ook de pers vraagt niet door. Wat betekent dat? Oude regime? Ik moet een moeilijk besluit nemen. Als Rutte niets zegt over de examens, dan mogen ze dus gehouden worden. Immers, dan blijven die regels van kracht. Sterker nog, dan moeten ze gehouden worden. Ik wil niet uitstellen. Wie weet is het over een week, over een maand, over maanden nog steeds hetzelfde.

Nog voor ik goed achter mijn laptop zit, komen de eerste berichten al binnen via app en mail. Docenten zijn in verwarring. Een aantal zijn bang. Ze willen niet ziek worden. Ik schrijf een mail. We gaan het doen, we kunnen dit. Spreiden over meer lokalen, meer surveillanten, extra schoonmaakmiddelen, handschoenen en vooral leerlingen continu aanspreken. Blijf op afstand.

Langzaam keert de rust terug in mijn inbox. Leerlingen weten waar ze aan toe zijn, mogen eindelijk dat examen doen. Wie had verwacht dat je daar blij mee kon zijn? Docenten en conciërges zijn er niet helemaal gerust op, dat zal de toekomst uitwijzen, maar het is wel duidelijk.

 

Maryse Knook

Bestuurder directeur OSB, Amsterdam Zuidoost

Het omgaan met angst, onzekerheid en eigen toekomst. Voor docenten en leerlingen op een vo-school, allemaal met een eigen belang en ideeën. Mochten de schoolexamens afgenomen worden, wat gebeurt er met het centraal examen? enz enz.

door Maryse Knook


Onze
partners

met dank aan: Gemeente Amsterdam West