Filters

Wis alle filters

On subject

On medium

#HoeGaatHetEchtMetJe

by #HoeGaatHetEchtMetJe


Mijn gesprekspartner zat tegenover me aan tafel. Voordat ik hem mijn vragen mocht stellen, wilde hij wat van mij weten. Ik werd aan een vragenvuur onderworpen, waaronder de vraag naar mijn relatie tot eenzaamheid. Terwijl ik vertelde over eenzame periodes in mijn leven, voelde ik een knoop in mijn maag. Ik vond dat verhelderend. Enerzijds omdat ik me er meer van bewust werd wat ik teweegbreng als ik persoonlijke vragen stel, anderzijds omdat niemand me die vraag ooit heeft gesteld.

‘De ouderen die ik sprak, en die samen Tante Dientje vormen, kwamen bijna allemaal met donkere verhalen. Dit is een verschrikkelijke tijd. Hoe dieper het gesprek, hoe meer somberheid. In mijn hoofd groeiden ze uit tot ondergangsorkest. Opvallend vond ik dat God veel credits kreeg, dankzij hem houden veel van hen het vol.

De gedichten van Claartje Chajes, getransformeerd tot posters en bijgaande anekdotes, geven een helder beeld over de sombere ervaringen van de bewoners in Amsterdam Noord waar Chajes mee in gesprek is gegaan. Ze verzamelde verhalen van meerdere ouderen, als haar buurvrouw en inwonenden van Cordaan in Noord en bundelde die tot 1 personage: ‘Tante Dientje’, gemiddeld 81 jaar oud.

 

***

 

#HoeGaatHetEchtMetJe is een community-kunstproject over de (on)zichtbaarheid tijdens de corona-crisis. De campagne geldt als spreekbuis voor de lokale gemeenschap, een poëtische noot in het sociale, politieke en culturele debat tijdens Covid-19, tentoongesteld op billboards in de publieke ruimte van de stad. Het is een campagne in taal en beeld die het gesprek aanwakkert over hoe we elkaar voortaan kunnen horen, zien en helpen. Geïnspireerd op de vraag die we elkaar vaker zijn gaan stellen: Hoe Gaat Het Echt Met Je?
Community kunstenaar: Claartje Chajes

Quote poster: Tante Dientje, gemiddeld 81 jaar oud

Initiatiefnemers: Merel Noorlander en Arthur Kneepkens. Assistentie: Jovana Stulic. 

Grafisch vormgeving: Yuri Veerman

Foto postercampagne: Jovana Stulic

#HoeGaatHetEchtMetJe


Our
partners

Het huis van Amsterdam Soundtrackcity met dank aan: Gemeente Amsterdam West