Lieve oma hou vol, alles komt goed, Nannita
door Bertie Braeken
Personal Shopping, Private Dining en Protected Dancing. Het zijn de nieuwe P’s van winkels, horeca en vermaak op zoek naar antwoorden op corona. De horeca en de retail als ontdekkers van LAT 2020: Living Apart Together als alternatief voor die smeltkroes die het stadsleven nog maar zo kort geleden terug zo belevingsvol maakte.
En we denken en doen allemaal goed mee. We moeten er samen wat van maken. ‘Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig’ is zelfs het motto van één van onze grote food-retailers, DE SPAR. Samen trekken we ook op tegen het virus, maar wel apart – minstens anderhalve meter.
Alsof die 1,5 meter het alternatief is. Nee dus. Minister Grapperhaus wil de Corona-maatregelen in de wet vastleggen, waaronder die 1,5 meter. Wat betekent dat voor de retail die nu weer voorzichting opengaat en de horeca die vanaf 1 juni weer mondjesmaat gasten mag ontvangen? Winkels, horeca en vermaak er na Covid-19 echt anders uitzien. Maar hoe?
We moeten het nu ook gaan hebben over de economische gezondheid. De horeca alleen al voorzag een verlies van 600 miljoen per maand. De branchevereniging vreest dat twee derde van de horecazaken per 1 juli failliet zal zijn. Of de voorzichtige heropening op 1 juni dat kan voorkomen, weet nog niemand.
Geef ondernemers de ruimte om hun klanten en gasten te bedienen. Elke ondernemer zal dat natuurlijk op zijn eigen manier invullen. Soms aan de hand van de maatregelen van regering en RIVM, soms op aanraden van zijn vertegenwoordigers op landelijk niveau. Winkels, horeca en vermaak hebben de lockdown kunnen gebruiken om de eigen zaak weer belevingsvol en betekenisvol te maken – van een grondige schoonmaak tot en met concept-vernieuwing, met zo nodig geheel nieuw aanbod. Om aan de kennis en vaardigheden van het personeel te werken. En gebruikmakend van alle fysieke en digitale kanalen en technologieën om de kansen die er zijn daadwerkelijk te realiseren.
Die kansen zijn er. Ontelbaar zelfs. Lees bijvoorbeeld het boek Infinite Possibility: Creating Customer Value on the Digital Frontier (2011) van Joe Pine en Kim Korn. “Digital technology offers limitless opportunities—you really can create anything you want—but real-world experiences have a richness that virtual ones do not”, schrijven zij. “So how can you use the best of both? How do you make sense of such infinite possibility?”
Het virus zal zeker invloed krijgen op het stedelijk leven en veel partijen lopen zich warm om post-corona hun eigen veilige, gezonde en groene agenda’s door te duwen. Waarschijnlijk zullen we ons voorzichtiger bewegen in de openbare ruimte. De ‘t’ van tolerantie die bij ons zo hoog in het vaandel staat, blijft – voorlopig – de ‘t’ van toezicht. Maar blijvend toezicht op onderlinge afstanden, toezicht op het aantal mensen in winkels, horeca en vermaak – dat is niet waar de mens, die ruimte en vrijheid wil om te (be)leven, voor kiest.
Uiteindelijk herpakt het gewone leven zich weer. Op een net even andere manier, omdat we wat meer thuiswerken en wellicht geleerd hebben dat we ook in een iets minder hoge versnelling een goed leven kunnen leiden. Mondiaal één keertje minder op een buitenlandse stedentrip vermindert als vanzelf het overtoerisme in plaatsen als Amsterdam. En dan kan iedereen, bewoner en bezoeker, ook weer meer van de eigen en andere steden met al die musea, uitgaansgelegenheden en winkels genieten. De borrelende en bruisende stad waar alles kon en mocht, wordt na corona echt niet zomaar een bange stad.
Paul Rodenburg (www.broodenspelen.nl) is retail consultant.
door Paul Rodenburg