Filteren

Wis alle filters

Op onderwerp

Op medium

Afbeelding Framer Framed

Domenique Himmelsbach de Vries

from left to right:

1.

Deze tekening is een handleiding en voorstel voor een interventie in het begin van de corona crisis in samenwerking met Metaal kathedraal, een cultureel politiek platform voor perma-cultuur en social design in Utrecht. Uiteindelijk kon dit project niet doorgaan vanwege de brandgevaarlijkheid van het versturen van rookbommen via de post, en onze aansprakelijkheid. Begrijpelijk maar jammer, want ik had de pakketten met deze instructies graag rondgestuurd:

We leven in tijden van crisis en chaos waarbij kleine veranderingen grote gevolgen kunnen hebben. Zowel sentimenten als nationalisme als progressieve krachten kunnen de overhand krijgen. Hoe kunnen we de juiste krachten versterken zodat de crisis een vehikel wordt naar een gezonde, open en groene samenleving?

De Una-Performance is een voorstel voor een mail-art ‘aanslag’, bestaande uit een postpakket met instructies voor het uitvoeren van een ludiek ritueel, dat we aan ‘toekomstmakers’ zoals politici, denkers, doeners en tovenaars versturen. Zij staan voor de toekomst waarin wij willen leven. Het is een zelf uit te voeren cheerlead-ritueel om deze toekomstmakers het vertrouwen te geven dat ze de hedendaagse chaos aankunnen. De ingrediënten van het mail Una-performance pakket zijn: een zakje zeezout, rookgranaat en de volgende handleiding:

Met het openen van dit pakket gaat u akkoord deze performance uit te voeren:

    1. Plaats bijgevoegde rookpatroon op een open buitenruimte, waar geen verkeershinder kan ontstaan.
    2. Strooi het bijgevoegd zout in een cirkel van ongeveer een meter om het patroon.
    3. Sta rechtop aan de windzijde van de cirkel en haal twaalf maal diep adem ter ontspanning.
    4. Ontsteek het patroon door aan de ring te trekken en neem 5 meter afstand.
    5. Herhaal de volgende affirmatie gedurende de rookontwikkeling luidop: “Wij zijn er klaar voor, nu is het moment.”
    6. Zet uw leven nu voort.

 

2. What’s inside the coronium, 2020, pen inkt op zuurvrij papier, 50 x 50 cm.

Deze tekening kwam voort uit de vraag die ik mezelf stelde, hoe een monument voor corona er uit zou kunnen zou kunnen zien? Ik zag meteen een brutalistische betonnen structuur voor me, als een soort Atomium. Een ander element dat me inspireerde is de hoeveelheid samenzweringstheorieën over de lockdown en het virus die ik tegenkom. Samenzweringen waar of niet waar, zijn vaak een poging om grip op de chaos te krijgen, om een verantwoordelijke voor alle problemen te vinden.

Zo combineer ik een monument voor corona met de huidige paranoia. Deze op hol geslagen fantasie mag van mij helemaal vrij gelaten worden, om een fantastisch en mysterieus wereldbeeld en toekomst te scheppen, ver voorbij de dagelijkse samenzweringen.

Deze tekening is de eerste in een reeks ideeën en fantasieën over zaken die te maken hebben met de wereldorde, met de ambitie om het Himmelsbach Universum inzichtelijk te maken.

 

3. Proposal for a ceremonial coin stamp action, 2020, inkjet schets op zuurvrij papier; pen inkt, 29 x 29 cm.

Deze tekening is een voorstel voor een ceremoniële muntstempelactie om de pandemie te bezweren. Met een ferme hamerslag transformeer je een normale munt tot corona herdenkingsmunt. Het nieuwe beeld, met de letters RIP, staat dan in reliëf op de kopzijde van de munt.

‘RIP virus, RIP victims, RIP system?’ Wat is rust, wat is gedwongen rust, hoe echoot deze periode na in de wereld?

Een herdenkingsritueel om te breken met het heersende apocalypsdenken en om de mensheid klaar te stomen voor de toekomst.

 


 

Autonoom kunstenaar en social designer Domenique Himmelsbach de Vries creëert interventies om te breken met maatschappelijk toeschouwerschap. Hij bevraagt de conventionele benadering van sociale vraagstukken. Op een vaak speelse manier komt hij in contact met mensen buiten zijn netwerk. Met een vleugje luchtigheid brengt zijn werk de dialoog op gang tussen personen met andere overtuigingen, waarden en achtergronden.

 

Zijn werk is opgenomen in de collecties van museum De Domijnen in Sittard en het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam. NRC Handelsblad, Het Parool en RTL Nieuws publiceerden over zijn werk. Himmelsbach exposeerde in onder andere Amsterdam, Berlijn, Gent, en New York.


Onze
partners