CovidKroniek#35, 20-4-20
door Diana Ozon
5 april 2021
Dit jaar gaat er opnieuw ‘niets’ door. En voor veel ondernemers in de toeristenbranche is dat voor de tweede keer een bittere pil.
Even leek het erop dat het met Pasen weer een beetje ‘normaal’ zou worden. Maar dat mocht niet zo zijn. “Er is niets te doen, alle winkels zijn dicht, de musea zijn dicht, het concertgebouw is dicht, Artis is dicht, wij zijn dicht. Waarom zou je naar Amsterdam komen”, klaagt directeur Ramon van der Storm van Blue Boat Company. De rederij heeft zeventien rondvaartboten, die momenteel ongebruikt liggen. Normaal gesproken heeft de rederij zo’n 750.000 klanten per jaar.
“Dit jaar zijn het er nul komma nul. Het is het tweede jaar dat we geen Pasen, geen Koningsdag en geen bloemencorso hebben. Kortom, het is nu al een verloren jaar”, concludeert Storm enigszins gefrustreerd. Hij had graag gezien dat er meer mogelijk was geweest. “Wij hebben al eerder bewezen dat we het veilig kunnen doen. En ik ben ervan overtuigd dat de musea, de horeca en Artis dat ook kunnen. We zijn er klaar voor. Waarom gaat het licht niet op groen”, vraagt hij zich af.
Ook voor Het Backstage Hotel is het Paasfeest dit jaar geen vetpot. “Ik heb één klant en daar ben ik heel blij mee”, vertelt Marcel Hertroijs
“We hebben ook geen verwachtingen dat het beter wordt. Elke keer dat we een datum krijgen, of iets van perspectief, wordt het toch weer verlengd met drie maanden”, vertelt hij een beetje gedesillusioneerd.
Ook Sergio Segers van Tourism Group International, die tickets en dagtrips verzorgt naar onder andere de Keukenhof en Giethoorn, ziet wederom alle Paasinkomsten verdampen. ”We snappen de maatregelen maar zijn ook teleurgesteld dat wij geen deel van de oplossing mogen zijn. Wij kunnen juist helpen met het spreiden door tijdslots te maken voor mensen die ergens heen willen”, aldus Segers.
door AT5 - NH Amsterdam