Corona en stilte (Museumplein en in Rijksmuseum vlak voor sluiting)
door Marja van Omuzes
En toen was er ineens ‘de crisis’. Toen we de vorige Uitkrant naar de drukker stuurden (12 maart) leek er nog niet zo veel aan de hand. Voor de zekerheid plaatsten we een disclaimer op de agenda met de waarschuwing dat voorstellingen mogelijk niet door zouden gaan, maar meer was er op dat moment niet van te zeggen.
Sindsdien ziet de wereld er heel anders uit. Onze taal is verrijkt met uitdrukkingen als ‘intelligente lockdown’ en de ‘anderhalvemetersamenleving’ (40 Scrabblepunten!) en alles is dicht. Wat het voorjaar en de zomer van de grote evenementen zou worden – met behalve de klassiekers ook het Songfestival, het groots opgezette Mahlerfestival, Sail en het EK – werd de lente van de lockdown.
Nadat eind maart de sluiting van de theaters en musea een feit werd, besloten we al vrij snel dat we wel zouden verschijnen. Ten eerste omdat we we niet bij de pakken wilden gaan neerzitten in een tijd dat er toch al zo weinig te beleven valt, op de tweede plaats omdat we de talloze hartverwarmende initiatieven in de stad om de Amsterdammers juist in deze tijd met elkaar te verbinden een hart onder de riem wilden steken en in de derde plaats omdat de cultuursector al direct van zich liet horen met talloze alternatieven voor uitgaan: Livestreams van concerten, bands en opera-, ballet- en theatervoorstellingen en debatten, dj’s huiskamer-dj’s, virtuele museum-tours, podcasts en bezorgdiensten, het aanbod groeide zo hard dat we er lol in kregen om alles te volgen en op een rijtje te zetten voor de bezoekers van iamsterdam.com/nl/uit (voor de gelegenheid omgedoopt tot Thuis in Amsterdam) en voor onze lezers. Deze Uitkrant is voor de thuisblijvers.
door amsterdam&partners - Hoofdredacteur Bart van Oosterhout