Filteren

Wis alle filters

Op onderwerp

Op medium

#HoeGaatHetEchtMetJe

door #HoeGaatHetEchtMetJe


”Net na de lockdown stroomden de straten weer vol met mensen en ook wij gingen weer voor het eerst de straat op. We waren een beetje nerveus maar ook hongerig. Een beetje twijfelend maar ook vastberaden. We deden hetgeen waarvan we weten dat het werkt; bloemen en fruit op tafel. De buurtsuper Aslan gaf ons een hele bak perziken mee. We rechtte onze rug, schouders naar beneden, nek gestrekt en hand uitgestoken: ‘Wil je een perzik?’ Allerlei gesprekken ontstonden midden op straat met bekenden die we al lang niet meer gezien hadden en onbekenden die we voor het eerst in de ogen keken.” – Janine Toussaint, community-kunstenaar #HoeGaatHetEchtMetJe

Community kunstenaars Janine Toussaint, Noud Verhave en Diane Elshout van Moving Arts Project  gingen de straat op met de bakfiets vol papier, pennen, bloemen, water, thee en een RAL-kleurenwaaier. Ze vroegen voorbijgangers welke kleur ze die dag gaven. Correspondeerde de kleur met hun ervaring van de corona tijd? Wat was er anders, hoe voelde het? Er ontstonden allerlei gesprekken over hoe de lockdown werd ervaren, met bekenden die ze al een tijd niet meer hadden gezien en mensen die ze voor het eerst zagen.

 

***

 

#HoeGaatHetEchtMetJe is een community-kunstproject over de (on)zichtbaarheid tijdens de corona-crisis. De campagne geldt als spreekbuis voor de lokale gemeenschap, een poëtische noot in het sociale, politieke en culturele debat tijdens Covid-19, tentoongesteld op billboards in de publieke ruimte van de stad. Het is een campagne in taal en beeld die het gesprek aanwakkert over hoe we elkaar voortaan kunnen horen, zien en helpen. Geïnspireerd op de vraag die we elkaar vaker zijn gaan stellen: Hoe Gaat Het Echt Met Je

Community-kunstenaars Amsterdam Oost: Janine Toussaint, Noud Verhave en Diane Elshout

Quote posters: voorbijgangers Krugerplein Amsterdam Oost. 

Initiatiefnemers: Merel Noorlander en Arthur Kneepkens. Assistentie: Jovana Stulic. 

Grafisch vormgeving: Yuri Veerman.

Foto postercampagne: Jovana Stulic

#HoeGaathetEchtMetJe


Onze
partners