Filteren

Wis alle filters

Op onderwerp

Op medium

Communiceren met dove klanten in coronatijd

Loopbaanbegeleider/Arbeidsconsulent Iris Aaldijk vertelt over videobellen met WhatsApp en een gebarentolk

Normaal gesproken zitten we tegenover een klant in een gesprek. Ook met dove klanten en dan maken we gebruik van gebarentaal. Nu moeten we op afstand een gesprek voeren en dat is toch even anders. Even bellen gaat bijvoorbeeld niet. Niet alle klanten hebben Skype. Als ze het al hebben, hebben ze vaak de ‘gewone’ Skype en dienen dan een handeling te verrichten om met ons met Skype voor Business te communiceren. Die handeling die ze moeten  verrichten is ook wat moeilijk om duidelijk te maken op afstand. We kunnen het niet even laten zien namelijk. Dit komt, omdat de uitleg van wat ze dan precies moeten doen erg talig is en veel dove klanten hebben nu eenmaal een andere taalontwikkeling. Nederlandse Gebarentaal (NGT) is namelijk hun moedertaal en niet onze geschreven en gesproken Nederlandse taal. NGT is het geheel van gebaren en mimiek en heeft een heel andere grammatica. Bovendien moet een klant ook nog computervaardig zijn om een technische handeling te verrichten, zodat beiden Skype-versies met elkaar communiceren. Het heeft dus wat voeten in aarde. Maar gelukkig is er altijd nog WhatsApp. Een super uitvinding voor dove mensen! Het is laagdrempelig en hierdoor is contact vlakbij. Videobellen via WhatsApp is daarom nu het middel om met onze dove klanten te communiceren. We zien elkaar en we kunnen gebarentaal inzetten. Zelfs met een tolk erbij, want je kan met meerdere mensen een videobel-gesprek houden via WhatsApp. Hoe fijn voor onze klanten en voor ons. Samen komen we er wel!

door Iris Aaldijk, Loopbaanbegeleider/Arbeidsconsulent bij Werkpad


Onze
partners