Filters

Wis alle filters

Op onderwerp

Op medium

Afbeelding

Aafke en Michal over de taallessen die online doorgaan

Onze taallessen gaan door in een andere vorm

Een dubbelinterview met Aafke en Michal. Aafke is sinds 2018 taalvrijwilliger bij Civic Amsterdam. Zij geeft Nederlands aan hoogopgeleide anderstaligen. Michal komt uit Israël en spreekt Nederlands sinds 2018.

 

De fysieke taalles kon niet meer doorgaan door de maatregelen tegen het Coronavirus. Wat was jullie reactie?

Aafke: “Ik heb aan Civic gevraagd of zij mee konden denken over een nieuwe vorm van taalles. Ik wilde graag iets aan blijven bieden aan deze groep. Veel van de deelnemers hebben geen of een heel klein netwerk hier in Nederland. Fijn om dan samen met Civic te bespreken wat de beste optie is voor mijn les. Samen kwamen we uit op de online optie die ik nu gebruik.”

Michal vult aan: “Ik voel mij gelukkig dat we nog steeds Nederlandse les kunnen krijgen. Het eerste voordeel van online leren is dat je het altijd kunt doen. Regen, zon of Coronavirus! Zeker nu vind ik het erg belangrijk om door te gaan met de lessen. Onze eigen landen lijken zo ver en de behoefte om deel uit te maken van Nederland is erg groot. Een ander voordeel is dat sommige mensen zich thuis rustiger voelen en zich beter kunnen concentreren als ze alleen zijn.”

 

Online taallessen, hoe werkt dat?

Er is uiteindelijk gekozen voor een programma met video waarvoor deelnemers uitgenodigd worden. In 80 minuten (2x 40 minuten met een korte pauze) geeft Aafke nu iedere donderdagochtend digitaal les. “Het is wel wat aanpassen. Voor iedereen hoor,” lacht Aafke. “Thuis is het toch anders dan in een echt leslokaal. Het in de gaten houden van 10 verschillende schermpjes op mijn laptop is vermoeiender dan gewoon voor de klas staan. Daarnaast komen er bijvoorbeeld even kinderen iets vragen of een kat loopt voor de camera.”

Michal is het eens met Aafke. “Privacy en blootstelling zijn een ding. Als ik naar mijn Nederlandse les ga, probeer ik mijn persoonlijke leven buiten de klas te laten. Dit is moeilijker bij online lessen. Andere gezinsleden gebruiken bijvoorbeeld dezelfde ruimte en kleine kinderen vinden het moeilijk te begrijpen dat hun ouders ook moeten studeren! Wat een raar idee inderdaad. Helaas schamen sommige mensen zich voor hun huis en vinden video daarom lastig. Een virtuele achtergrond zou hier misschien een oplossing voor kunnen zijn.”

“Online vind ik het moeilijker te begrijpen wat de leraar of andere studenten zeggen. Je kunt de uitspraak niet goed onderscheiden,” vertelt Michal. “Dat is voor mij altijd al het grootste probleem en de computergeluiden maken het moeilijker. Het digitale whiteboard is zeer nuttig en het helpt bij het begrijpen van de uitspraak. Zoals altijd zal ervaring het na verloop van tijd gemakkelijker maken.”

 

Wil je meer weten over onze taallessen?

Zdenka en Mavis vertellen er graag meer over. Bij sommige taallessen wordt er door de docent huiswerk gestuurd en nagekeken. Bij andere lessen wordt er gebruik gemaakt van een online omgeving en een digitaal whiteboard. Dit verschilt per niveau/lesgroep.

Amsterdam Oost
Zdenka MijicE: Z.Mijic@civicamsterdam.nlT: 06 46 24 17 13

 

Amsterdam Noord

Mavis Kathusing

E: M.Kathusing@civicamsterdam.nl

T: 06 53 68 28 78

 

 

 


Onze
partners

Soundtrackcity Het huis van Amsterdam met dank aan: Gemeente Amsterdam West